Martin Mojžíš / atelier umělecké fotografie a grafiky.

NIKON D7100 A AF-S VR ZOOM-NIKKOR 70 - 300 MM 1 : 4.5 - 5.6 G IF - ED.

LEHKÁ A KVALITNÍ TECHNIKA.

Nikon D7100 + Nikkor 70-300
Již dlouho jsem uvažoval o rozšíření své techniky o menší a lehčí tělo, na kterém by byl prakticky trvale nasazen teleobjektiv s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Proč právě tato sestava, jaké jsou její výhody a jak ji plánuji využít? D7100 má nový snímač nikoli od firmy Sony, jak je tomu u většiny fotoaparátů Nikon, ale od japonské Toshiby. Po prvních zkouškách se kvalita zdá být vynikající. Snímač má 24 Mpix a není osazen AA filtrem. Na druhou stranu, dosáhnout Nyquistovy frekvence a vyvolat tak obrazce moiré se mi zatím nepodařilo ani s jedním z nejostřejším Nikkorů současnosti, AF-S VR Micro-Nikkorem 105 mm f/2.8G IF-ED. Buď má D7100 AA filtr pracující v obrácené konfiguraci jako u D800E (účinek AA je slabší, ale stejně je), nebo opravdu na takto vysoké rozlišení nemám objektiv. Plánuji vyzkoušet nový Zeiss Otus 1.4/55 na D3x a tak si zřejmě vezmu D7100 s sebou, neboť přesně pro ni je Otus, aspoň dle slov hlavního konstruktéra, stavěn. Rozlišení snímače D7100 totiž odpovídá 56,6 Mpix snímači o velikosti kinofilmového políčka (FX).

Občas na cestách vidím obrazy, pro jejichž zachycení je nutný teleobjektiv. Záleží mi velmi na kvalitě fotografie, ale nemohu s sebou stále nosit pětikilovou půlmetrovou příšeru, protože bych nikam nedošel a autem se u nás do lesů nesmí (což je dobře). Uvažoval jsem o novém AF-S Nikkoru 70-200mm f/4G ED VR, ale ohnisko 200 (na DX 300) mm je poměrně málo. AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, který jsem již měl, mě velmi lákal pro svoji nádhernou kresbu a dokonalou kvalitu zpracování, jenže zase už váhou a rozměry začíná spadat do výše zmíněné kategorie špatně přenosných příšer. Rozhodl jsem se tedy pro AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED s tím, že jej vyzkouším a když tak, v nejhorším, prodám. K tomu ale, zdá se, nedojde. První fotografie velmi příjemně překvapily. Objektiv kreslí velmi dobře, ohniska 70 - 200 mm snesou (přicloněná) srovnání s monofokálními objektivy. 300 mm je použitelných u fotografií, kde není kritická dokonalá kresba detailů, obraz je zde již trochu měkčí. Mikrokontrast je na objektiv s proměnnou ohniskovou vzdáleností také slušný. Navíc, na malém DX snímači se ohnisková délka "prodlužuje" na 105 - 450 mm, což jsou příjemné hodnoty. D7100 má nový režim 1.3, který není nic jiného, než ořez obrazu rovnou ve fotoaparátu. S ním se sníží rozlišení na 15,6 Mpix a ořezový faktor (crop factor) vzroste na rovné x2, čímž se dostáváme k sympatické ohniskové vzdálenosti 140 - 600 mm. To vše bez snížení světelnosti nebo ztráty ostrosti při použití telekonvertoru.

Objektiv i fotoaparát jsou utěsněny proti vodě a prachu, přičemž u D7100 slibuje výrobce stejný stupeň této odolnosti jako u D4 a D800. Na to jsem zvědav a vyzkoušení na sebe jistě nenechá dlouho čekat.

Vše tedy zatím zkouším, zvykám si na nové ovládání fotoaparátu a pomalu zjišťuji, zda sestava mé nároky a očekávání zvládne. Pokud ano, pravděpodobně napíši samostatné články o zkušenostech a praktickém využití.

Martin Mojžíš.
V Praze, 9. března 2014.
Fotografie: © Martin Mojžíš 2014.